Welcome to Paradise - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fenna Koning - WaarBenJij.nu Welcome to Paradise - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fenna Koning - WaarBenJij.nu

Welcome to Paradise

Blijf op de hoogte en volg Fenna

07 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Lieve en trouwe lezers,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een verhaaltje heb geschreven, hierbij maak ik het goed! Ga er vast voor zitten, want dit zal een lang verhaal worden.

Jullie hebben vorige week heerlijk Koningsdag gevierd en uit alle berichtjes die ik die dag heb ontvangen bleek wel dat dit een geslaagde dag moet zijn geweest. Eerlijk, in Suriname kan je ook best goed Koningsdag vieren, dit alleen niet op Koningsdag zelf. De zaterdagavond voor Koningsdag zijn wij naar het Kingsland in Parabello geweest. Een festival midden in het oerwoud. Dit was een gezellig feestje en duurde tot in de laatste uurtjes. Op Koningsnacht was er ook nog een feestje georganiseerd door de Nederlandse Ambassade. Er was gratis kaas, gratis bitterballen en gratis haring. Dit in combinatie met veel Nederlandse muziek zorgde voor opnieuw een geslaagde avond!

Na dit feestweekend brak er weer een week stage aan. Vermoeiend niet echt, maar elke week mogen we weer wat meer en leren we weer nieuwe dingen.

Vrijdag, dag van de arbeid en dat betekent dat iedereen vrij is in Suriname. Deze dag vertrokken wij opnieuw op trip, voor vier dagen naar Apiapaati! Dit is een dorpje in het binnenland van Suriname waar de bosnegers wonen.
De eerste dag bestond voornamelijk uit reizen. We moesten om 7 uur in de ochtend al verzamelen. Maar aangezien onze taxi wat vertraagd was waren voor Surinaamse begrippen mooi op tijd! Rond half 9 vertrokken we uit Paramaribo waarna we om 10 uur weer terug waren in Paramaribo. De gidsen waren het één en ander vergeten. Toen toch op naar Atjoni, tot hier kan je met de auto daarna moet je verder met de boot. We hebben voor vier uur op de boot gezeten, het was zo mooi dat ik mezelf geen moment heb verveeld!
Aangekomen was ik meteen verliefd, ik wist niet dat er zulke mooie plekken bestonden op de wereld!

Dezelfde avond gingen we nog op dierenjacht in de Jungle. We dachten veel slangen en spinnen te zien, maar dit viel tegen. Ze waren er wel, maar deze waren niet zo groot. Weer terug op ons eiland Apiapaati werden er al snel meer en grotere slangen en spinnen gevangen, dit maakte de avond toch nog een beetje goed!

De volgende dag hadden we een druk en zwaar programma. We gingen op weg naar een ander dorpje, hier woonden familie van een van onze gidsen. Iedereen kent elkaar daar en is familie van elkaar. Voordat we het dorp dus eindelijk hadden gezien was er al wat aardig tijd voorbij. We moesten doorlopen want we moesten nog cassave zoeken voor het eten en nog de ananasberg beklimmen. Dit werd weer een lange tocht door de jungle, maar toen we boven kwamen was ik dit al snel vergeten! Wat een uitzicht, dit was niet normaal!
Daarna stond er nog een terugweg op ons te wachten, maar toen we uiteindelijk moe en voldaan weer terug kwamen in het dorpje stonden er heerlijke bara's en baka bana's op ons te wachten. Na al dat eten hadden we weer genoeg energie om wat waterpret te gaan beleven! Glijden van de watervallen, met een band achter de korjaal over de Surinamerivier en watermeloen. We hebben vooral heel hard gelachen!

Teruggekomen op Apiapaati gingen we even lekker baden in de rivier, we waren weer helemaal fris voor de avond! We aten cassavesoep van zelf gevonden cassave, en na het eten gingen we naar een rouwfeest. Iedereen vroeg zich af wat hij hierbij moest denken, welke kleren je aanmoest en waarom er zoveel drank meeging? Maar toen we daar aankwamen snapte we het al. Op het feestterrein stond een vrolijk versierde kist, hier lag de overledene in. Daarnaast stond een band en iedereen uit het dorp ging los op de muziek. Overal was bier en borgoe en er werden geen tranen gelaten, hooguit van het lachen. Wij Nederlanders waren wel interessant en alle jongens/mannen tussen de 5 en 75 jaar wilden wel met ons dansen. Dit had als gevolg dat wij de hele avond ingeklemd stonden tussen min. 2 en max. 4 jongens. Was er eentje klaar dan stond er alvast een nieuwe in de rij. Dit was zo bizar..
Rond 5 uur gingen we weer met de boot terug naar Apiapaati. Dit was vooral erg lachwekkend aangezien de meeste van ons net iets te veel bier, borgoe en rum op hadden.

De volgende ochtend was het ontbijt iets later dan gepland, maar uiteindelijk zat iedereen er fris en fruitig. Vandaag gingen we "Surinaams raften"! Eerst nog een bezoekje aan het gezondheidscentrum gebracht, ook al stond iedereen daar half te slapen.. En toen op naar de wat heftigere watervallen! Iedereen mocht een keer met de band en de twee gidsen naar beneden! Het was heerlijk weer en het was super vet om te doen! Het werd al snel avond..
Nog snel een dorpswandeling maken door een ander dorp, eten en daarna de muziek weer aan, borgoe pakken en er een gezellig laatste avondje van maken. Dit was zeker ook weer geslaagd!

De volgende ochtend drong het opeens allemaal tot ons door, we moesten weer naar huis. Het was zo gezellig met zijn allen! We hebben mooie dingen gezien, gedaan en meegemaakt! Er is alleen maar gelachen met elkaar en het klikte erg goed, dit maakte de trip nog 10x mooier dan dat hij al was.

Weer met de boot terug naar Atjoni waar de bus op ons stond te wachten. Maar niet zonder iets te vergeten, gelukkig hebben we nog 1 uur langer op de boot gezeten omdat de gidsen erachter kwamen dat ze onze lunch waren vergeten. Maar goed, we waren nu ondertussen wel gewend dat ze iets vergaten.
Teruggekomen in Paramaribo besefte ik pas hoe mooi het daar eigenlijk was. Dat mensen daar met niks bijna gelukkiger zijn dan dat wij mensen zijn met al die luxe. Ik heb de hele trip geen kind horen huilen en alleen maar gelach gehoord! Ik denk dat ik verliefd ben geworden op voor mij het mooiste plekje op aarde!

Ik hoop dat jullie het niet te lang vonden, maar ik wilde gewoon even graag vertellen hoe ik het heb ervaren. En als ik thuis ben zullen jullie waarschijnlijk nog heel veel mooie dingen horen over deze trip!

Liefs van mij

• 07 Mei 2015 - 19:02

Joke De Koning:

Leuke foto's en weer een mooi verhaal.
    Geniet er nog ff goed van. veel liefs Joke

• 07 Mei 2015 - 21:42

Tante Jo:

Hiiiiii nicht,
    Wat ziet dat er allemaal weer tof uit zeg.... en het verhaal kan niet lang genoeg zijn.
    Ontzettend gaaf dat jullie er zo van kunnen genieten en zoveel dingen met elkaar kunnen doen en zien.
    Ook de foto's vind ik super leuk, zoveel plezier... dat wordt straks in Nederland afkicken.
    Voor het weer kan je beter nog even daar blijven. Ik en de meiden hebben ondertussen ook erg genoten van Lissabon! Super leuke stad en met elkaar lekker eten en drinken.... ja zelfs tante Jo!!
    Fen (en de rest) geniet lekker door en ik zie nu alweer uit naar je volgende verhaal.

Groetjes en dikke knuffel,
    Tante Joootje en ome Peet

• 11 Mei 2015 - 22:01

Martha:

Hoi fen fijn dat je het zo leuk heb en dat je zoveel mooie dingen ziet en doet nog heel veel plezier en geniet er van kus martha